Proč je cena tak vysoká?
Včera mi v directu přistál dotaz: Můžu se zeptat, co Vás vedlo k tak vysoké ceně kraťasů? I legendární značka Fox má levnější i ty nejlepší kusy.
A to mě přimělo sepsat tento článek.
Chápu, že se cena může zdát vysoká. Ale na rozdíl od značky Fox není LASOUL velkovýroba. Nerozmělním provozní ani výrobní náklady ve statisících kusech oblečení a nenechávám kolekce šít v Asii. Vše se šije v limitovaných kusech v dílnách u Brna a v Jablonci nad Nisou na základě vaší poptávky a švadleny dostávají za svou práci standardní plat.
Nutno ale podotknout, že náklady na kraťasy nejsou jen o platu švadleny. Jsou to i další náklady, které musím do ceny zahrnout:
- Střih (čas strávený vývojem střihu, odměna konstruktérce, která střih pro švadlenu vytvoří)
- Látka a doplňky (kvalitní funkční látka, zipy, knoflíky, gumy apod., doprava do dílny)
- Design (odměna pro autora designu, můj čas strávený vymýšlením designu)
- Tisk, střih, samotné šití (odměna všem, kterým v dílně projde každý kus oblečení pod rukami)
- Práce na balení a kompletování oblečení
- Doprava oblečení ke mně do skladu
To jsou náklady na výrobu. Nekončíme.
Pojďme si projít provozní náklady, které nejsou vůbec zanedbatelnou položkou. Ať už je to spotřeba elektřiny, náklady na internet, na telefon, licence na grafický program, propagace na internetu a v tištěných médiích, náklady na fotografa + náklady na samotné foceni (pronájem ateliéru, náklady na foceni v exteriéru – doprava, ubytování, jídlo). Zaplatit musím i náklady na provoz eshopové platformy, nebo poplatky za vedení platební brány. Náklady na pořízení vybavení kanceláře a skladu též nejsou malé položky. Každý měsíc odvádím sociální a zdravotní pojištění, platím účetní, daně, na to musím v cenotvorbě také myslet.
Ač se cena může zdát vysoká, věřte mi, že mám marži na hraně. Náklady nejsou malé a zisk z prodeje musím mít takový, abych měla nejen na chod firmy, ale i na investice do další kolekce, na vývoj nových střihů a taky na svůj život a život mé rodiny.
Abych se vrátila k úvodní otázce. Co podnikám, už se takhle neptám. Fandím lokálním firmám a tvůrcům, kteří se snaží trh osvěžit kvalitními věcmi a službami. Vím, co za tím stojí a jsem ochotná si připlatit a podpořit je.
Vážím si každého nákupu, každého sdílení, každého doporučení. Děkuji za vás všechny, co mi pomáháte značku LASOUL rozvíjet. ❤