Kryštofovo Údolí na kole

 

Výchozím bodem pro náš cyklovýlet jsme vybrali Chrastavu. Auto jsme zaparkovali u vlakového nádraží a zde se napojili na cyklotrasu č. 14 Odra – Nisa, která nás vyvedla z města do Přírodního parku Ještěd. Podél řeky Lužická Nisa jsme pohodlně dojeli do Bílého Kostela nad Nisou, jehož největší dominantou je kostel sv. Mikuláše. Navštívit zde můžete i minimuzeum másla a chleba.

 IMG_1566

Kostel sv. Mikuláše

 

Za obcí nás čekalo 4 km dlouhé stoupání Svatojakubskou cestou do táhlého kopce. Když jsme vystoupali na rozcestí pod Dlouhou horou, dali jsme si krátkou pauzu v dřevěném přístřešku a jen se kochali lesy kolem a zpěvem ptáků. Následoval parádní sjezd podél Vlčího potoka až do Kryštofova Údolí.

Minuli jsme tamní koupaliště a na křižovatce odbočili vpravo směrem k obci Novina. Téměř každý, kdo sem přijede, chce vidět jeden z nejhezčích a největších železničních viaduktů v Česku. Ani my jsme nebyli výjimkou. Bezmála dvě stě metrů dlouhá stavba z roku 1903 vede přes údolí v místní části Novina, stáčí se mírně do oblouku, má 14 podpěrných sloupů a jeho výška dosahuje 30 metrů.

Mezi ním a centrem obce trať vede ještě přes takzvaný Malý viadukt, ten měří 127 metrů, má 10 opěrných sloupů a jeho výška je 17 metrů. Zajížďka se vyplatí, určitě si nenechte tuto podívanou ujít.

 IMG_1587

Železniční viadukt v Novině

 

Kryštofovo údolí se nachází v hlubokém údolí říčky Rokytky, obklopeno lesy Ještědského hřebene se spoustou zachovalých roubených a hrázděných stavení.Malebné roubené a hrázděné domy, barokní mostek i dřevěný kostel sv. Kryštofa s břidlicovou střechou se každou zimu od začátku adventu do Tří králů stávají kulisou pro velký betlém od malíře Josefa Jíry. Stává proti hostinci U Kryštofa, kde najdete celoročně otevřenou expozici betlémů.

 IMG_1579

Kryštofovo Údolí

 

IMG_1622


Kostel sv. Kryštofa

 

IMG_1611


Kamenný mostek v Kryštofově Údolí

 

Poblíž stojí další atrakce, orloj, který vznikl z bývalé trafostanice, s pohyblivými i pevnými soškami a figurkami. Údolský orloj se skládá z dvaadvaceti figur. Dvě statické figury na nárožích znázorňují sv. Barboru vlevo jako patronku horníků (v roce 1528 zde byla založena hornická osada) a sv. Kryštofa vpravo jako patrona obce. Ostatních osmnáct postav je pohyblivých. Ponocný, který pravidelně zvedá trubku, a kolem něj obíhá pejsek. Pak se spustí nejdůležitější činnost na vsi: krmení a napájení dobytka (krávy, slepice a husy). Následuje regulérní oběh dvanácti apoštolů, jak jej známe z pražského orloje a na závěr se odzvoní časové znamení. Díky tomu všemu je Kryštofovo Údolí vyhledávaným místem turistů.

 IMG_1635

Orloj v Kryštofově Údolí

 

Jsme přibližně v polovině cyklovýletu a pokračujeme po cyklotrase č. 21 k další technické zajímavosti a tím je „transbordér“. Unikátní samoobslužný přepravník přes Lužickou Nisu se nachází pod železničním mostem u zříceniny hradu Hamrštejn. Transbordér je upravená lanovka, která slouží k dopravě přes řeku. Jedná se o kabinku zavěšenou na kladkách, kterou pohybují přímo cestující tím, že tahají za lano. Jakmile se v kabince přetáhneme lanem na druhý břeh, je před námi poslední úsek.

Ale ještě před ním jsme si vyšlápli na zříceninu hradu Hamrštějn. Hrad založený v první třetině 14. století plnil funkci opevněného sídla a správního centra pro okolní majetky Bieberštejnů. Kdysi významný hrad, který měl dohlížet na těžbu a zpracování železné rudy dnes připomíná jen obvodová zeď, zbytky dvou věží a zdi obytné budovy.

 IMG_1666

Hamrštejn

IMG_1883


Transbordér

Cyklostrasa vede podél Lužické Nisy až do Chrastavy. Chrastava je křižovatkou několika turistických a cyklistických tras, které se tu napojují na dálkovou Jizersko-krkonošskou magistrálu a stoupají do Jizerských hor a k Ještědskému hřbetu. Navštívit můžete Muzeum historické hasičské techniky, termální lázně. My jsme zamířili na náměstí, kde stojí radnice a několik domů s empírovými fasádami. Park zdobí barokní kašna a mariánské sousoší. V domě z 16. století sídlí Městské muzeum s informačním centrem. Symbolem povodní z roku 2010 se stal kovový secesní most přes Jeřici z roku 1907, který strhla divoká voda. Most nahradila novostavba, v níž jsou zakomponovány prvky z původní technické památky.

 IMG_1681

Lužická Nisa

IMG_1696

 

Chrastava

 

Ujeli jsme pohodových 27 km a znovu jsme si připomněli, jak krásně u nás je. Tuhle trasu můžeme jen doporučit.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení